sokmotor 2023.10.27 - 4 p. olvasás
Új vagy használt motor vásárlás? Előnyök, hátrányok
Egyesek számára értelmetlen a kérdés, mert teljesen egyértelmű a válasz: a motorkerékpárnak újnak kell lennie! De nyilván nem minden motoros gondolkozik így - főleg ha az új gépek árát nézzük. Egy használt moci pénzügyileg megérősebb? Mik az új motorkerékpárok előnyei? Gondolatok az új és használt motor vásárlás előnyeiről és hátrányairól.
Egy új motorkerékpár fenntartása kezdetben kevesebbe kerül, mint egy használté. A szervizköltségek még jelképesek, ami elromlik azt megjavítják (jó esetben) garanciában. Viszont már ilyenkor elkezdőd termelődni egy láthatatlan költség: az értékvesztés. Ez átlagosan az új motor árának 20-30 százaléka 1-2 év alatt. Ez rengeteg, ha figyelembe vesszük, hogy a motorok megbízhatósága óriásit javult az elmúlt 20 évben, és az élettartamuk is többszörösére nőtt.
Használt motor vásárlásakor viszont - többnyire - már nincs gyári garancia. Ha valami hibás a motorkerékpáron, a tulaj fizet. És nyilván minél öregebb a használt motor, annál több hiba fog előbukkanni.
Ha a tulaj nem sokat tud a motorkerékpárokról, akkor mélyen nyúlhat a pénztárcájába. Ha az egyszerűbb karbantartási munkákat saját maga is el tudja végezni, akkor egy csomó pénzt takaríthat meg.
Használt motor vásárláskor nem árt némi szaktudás, ellenkező esetben célszerű, hogy legyen veled valaki, aki jártas a témában, és segít az átvizsgálásba. Az olyan hibák, mint a rozsda, folyadékszivárgás és sérülési nyomok nyilván könnyen észrevehetők. Az elektronikus alkatrészek, a fékek és a futómű esetében a dolgok már bonyolultabbak. Használtan vásárolni egy megbízható motor-kereskedőtől sokszor biztonságosabb, mint magánszemélytől. Kis szerencsével a kereskedő nem csak hozzáértő, de garanciát is vállal a portékájára. De függetlenül attól, hogy kereskedő vagy magánszemély származik árulja a vasat, mindig meg kell ejteni a tesztvezetést.
- Teszteld az indítási viselkedést hideg motor mellett (figyeld a furcsa zajokat, indítási nehézségeket).
- Ha alapjáraton csörgő hangot hallasz, akkor a vezérműlánc elkopott (4 ütemű motoroknál).
- A kipufogóból származó kék füst a szelepszár tömítéseinek hibáját jelezheti.
- Ha a tengelykapcsoló göröngyös, az kopásra utal.
- Ügyelj arra, hogy többször teszteld a fékeket, hogy megtudd, zökkenőmentesen működnek-e, és a nyomáspont változatlan marad-e?
- A kormányzásnak egyenletesnek kell lennie, és nem húzhat jobbra vagy balra a gép.
- A próbaútnak 80 és 130 km/h közötti sebességet is kell tartalmaznia (nyilván ehhez egy autópályára is szükség lesz).
- Vezetési élmény: ez nyilván szubjektív, de mégis fontos összetevő - ha rossz vezetni a motort, akkor az olyan nagyon nem fog javulni később sem...
Minden használt kerékpárnak megvan a maga története. Még ha a motor csak egy éves is, már láthatóak rajta a sérülés jelei. Egy korszerű motorban már nehezebb kárt tenni a meggondolatlan vezetéssel, de vannak akik képesek rá.
Előbb-utóbb egyetlen motorkerékpár sem kerülheti el a kopás jeleit. És legyünk őszinték: a gépen minden karcolás fáj. A vadonatúj motoron az első karcolás azonban sokkal belemar a tulajdonos lelkébe, mint egy ötödik karc a használt gépen.
A német statisztikák azt mutatják, hogy a tendencia a használt motorok felé mutat. Ott minden új regisztrációra átlagosan 3,4 alkalommal jut egy használt motor eladás. Évente félmillió motorkerékpár cserélt gazdát. Ez a tendencia aligha meglepő, hiszen a használt piac változatosabb, mint az új gépek piaca - a használt piacon minden ízléshez megtalálja a megfelelő modellt.
Egy új motorkerékpár fenntartása kezdetben kevesebbe kerül, mint egy használté. A szervizköltségek még jelképesek, ami elromlik azt megjavítják (jó esetben) garanciában. Viszont már ilyenkor elkezdőd termelődni egy láthatatlan költség: az értékvesztés. Ez átlagosan az új motor árának 20-30 százaléka 1-2 év alatt. Ez rengeteg, ha figyelembe vesszük, hogy a motorok megbízhatósága óriásit javult az elmúlt 20 évben, és az élettartamuk is többszörösére nőtt.
Használt motor vásárlásakor viszont - többnyire - már nincs gyári garancia. Ha valami hibás a motorkerékpáron, a tulaj fizet. És nyilván minél öregebb a használt motor, annál több hiba fog előbukkanni.
Ha a tulaj nem sokat tud a motorkerékpárokról, akkor mélyen nyúlhat a pénztárcájába. Ha az egyszerűbb karbantartási munkákat saját maga is el tudja végezni, akkor egy csomó pénzt takaríthat meg.
Használt motor vásárláskor nem árt némi szaktudás, ellenkező esetben célszerű, hogy legyen veled valaki, aki jártas a témában, és segít az átvizsgálásba. Az olyan hibák, mint a rozsda, folyadékszivárgás és sérülési nyomok nyilván könnyen észrevehetők. Az elektronikus alkatrészek, a fékek és a futómű esetében a dolgok már bonyolultabbak. Használtan vásárolni egy megbízható motor-kereskedőtől sokszor biztonságosabb, mint magánszemélytől. Kis szerencsével a kereskedő nem csak hozzáértő, de garanciát is vállal a portékájára. De függetlenül attól, hogy kereskedő vagy magánszemély származik árulja a vasat, mindig meg kell ejteni a tesztvezetést.
- Teszteld az indítási viselkedést hideg motor mellett (figyeld a furcsa zajokat, indítási nehézségeket).
- Ha alapjáraton csörgő hangot hallasz, akkor a vezérműlánc elkopott (4 ütemű motoroknál).
- A kipufogóból származó kék füst a szelepszár tömítéseinek hibáját jelezheti.
- Ha a tengelykapcsoló göröngyös, az kopásra utal.
- Ügyelj arra, hogy többször teszteld a fékeket, hogy megtudd, zökkenőmentesen működnek-e, és a nyomáspont változatlan marad-e?
- A kormányzásnak egyenletesnek kell lennie, és nem húzhat jobbra vagy balra a gép.
- A próbaútnak 80 és 130 km/h közötti sebességet is kell tartalmaznia (nyilván ehhez egy autópályára is szükség lesz).
- Vezetési élmény: ez nyilván szubjektív, de mégis fontos összetevő - ha rossz vezetni a motort, akkor az olyan nagyon nem fog javulni később sem...
Minden használt kerékpárnak megvan a maga története. Még ha a motor csak egy éves is, már láthatóak rajta a sérülés jelei. Egy korszerű motorban már nehezebb kárt tenni a meggondolatlan vezetéssel, de vannak akik képesek rá.
Előbb-utóbb egyetlen motorkerékpár sem kerülheti el a kopás jeleit. És legyünk őszinték: a gépen minden karcolás fáj. A vadonatúj motoron az első karcolás azonban sokkal belemar a tulajdonos lelkébe, mint egy ötödik karc a használt gépen.
A német statisztikák azt mutatják, hogy a tendencia a használt motorok felé mutat. Ott minden új regisztrációra átlagosan 3,4 alkalommal jut egy használt motor eladás. Évente félmillió motorkerékpár cserélt gazdát. Ez a tendencia aligha meglepő, hiszen a használt piac változatosabb, mint az új gépek piaca - a használt piacon minden ízléshez megtalálja a megfelelő modellt.
Reklám